Monday, July 14, 2008

Nafas baru...




Aku menarik nafas lega setelah segalanya selesai dan aku segera mengorak langkah untuk memperbaiki diri dan hidupku agar masa depan aku dan anak2 terjamin jika ditakdirkan Allah aku single mingle sampai ke tua. Sebelum ni pun aku dah plan nak berenti kerja ofis dan cuba bidang yang lain pulak dan kebetulan pada awal tahun 2006 ada tawaran dalam surat kabar STAR mengikuti kursus Guru Pra Sekolah di Institut CECE sekitar kampus Unitar. Aku memilih untuk mengikuti kursus part time pada tiap2 hari Sabtu bermula pada awal March 2006 selama setahun hingga February 2007 dengan bayaran RM2500.



Bermula la hidup baru aku sebagai part time student. Terfikir jugak....boleh ke aku belajar lagi, masuk otak ke apa yang aku belajar nanti? Maklum la dah berpuluh tahun aku tinggalkan alam persekolahan. Aku rasa seronok pulak teringat alam kolej di Shah Alam dulu...tapi yang tak seronok nye part kena buat assingment menimbun2 yang takde sangat di kolej dulu mengalahkan university student pulak pada hal kursus yang diambik punya la nampak mudah...Hah! jangan terpedaya dengan kursus tu, nampak macam remeh je tapi sebenarnya rumit dan terpaksa memeras otak membuat assingment, kena banyak baca bahan2 rujukan seperti di Library dan artikel2 dalam STAR especially yang banyak mengenai Early Learning for Pre-School Children.
Majority students were Chinese, Melayu ada la 3 orang dan semuanya perempuan..ada la sekor kumbang jantan tapi drop out half way pasal tak tahan dengan assingment! Majority also were already Kindergarten teachers yang mengambik kursus ni sebagai permulaan ke taraf Diploma since this is a Certificate Course. Aku adalah diantara 2 orang office workers yang mencuba nasib dalam bidang ni. Aku lebih risau tentang pratikal dari teorinya pasal aku takde pengalaman jadi cikgu walaupun mengajar budak2 tadika...Nervous habih aku sampai keluar peluh jantan masa pratikal mengajar 2 sekolah tadika di Jinjang dan di Ukay Perdana. But with the help of my more experienced friends, aku berjaya membuat yang terbaik. Seronok betul bila dikelilingi budak2 ni dengan perangai dan kerenah dia orang yang boleh buat aku menangis dan ketawa especially bila dia orang panggil aku Cikgu! Wah! kembang kuncup aku bila aku dipuji Principal yang aku lulus pratikal walaupun first time aku mengajar....it was worth every hard work I put in the course! Dan akhirnya aku lulus! Itu la dia gambar kami masa Graduation Day di Hotel Cirus dan segulung Sijil yang aku bawak balik tunjuk pada anak2 aku. It shows that its not too late to learn!




No comments: