Tuesday, April 6, 2010

Balik dah...

paramugara: chicken, beef or fish sir?

org belakang: pakcik nak makan ayam, daging atau ikan?

pakcik tua: roti telo satu..

org sekeliling: hik hik hik...

paramugara: tea or coffee sir?

org belakang: pakcik nak teh ke kopi?

pakcik tua: aku nak miloo...

org sekeliling: hik hik hik...

situasi lain pulak.

pakcik tua: abuya! abuya!

abuya: nak ape pakcik? (bergegas datang dari 3 seat depan)

pakcik tua: ni hah botol dah penuh..aku nak buang lagi ni..

abuya: adoiii..pakcik ni kuat betui kencing, dah 3 botol ni...

pakcik tua: tadi suruh aku minum air zam zam banyak2, pastu org kat sini asyik bagi aku
minum jek..

abuya: nanti kalau dah penuh botol bagi jek kat paramugara suruh dia buang...saya bukan nye
aladdin..panggil jek muncul, panggil jek muncul....

pakcik tua: arab ni bukan paham aku cakap ape!

abuya: mana nak paham pakcik cakap jowoo!

org sekeliling: ha ha ha ha....





......gitu la gelagat pakcik tua yg satu rombongan ngan kami dalam perjalanan balik dari jeddah ke kuala lumpur semasa dalam pesawat saudi arabian airlines. gelagat nye yg bersahaja je buat kita org tak kering gusi at least break the monotony dalam pesawat yg tak boleh banyak pergerakan melainkan duduk dan tido..pakcik ni badan nye sihat walaupun umur dah menjangkau 90 tahun tapi takleh jalan sendiri sebab mata nye dah tak nampak. tapi mulut boleh tahan laser dan loyar buruk! gelagat nye memang buat org ketawa kadang kala tapi masih bersemangat nak buat umrah bersama 2 lagi adek nye yg lebih kurang tua nye. disebabkan dia takleh jalan ke toilet pesawat, abuya (ketua rombongan kami) bagi dia botol air mineral kosong utk dia buang air di tempat duduk. tapi bila dia bagi botol yg dah penuh kat paramugari utk dibuang, paramugari tak paham. so aku yg duk belakang lorong lagi satu tu translate la dia suruh buang botol urine tu..terkejut si paramugari langsung dia berlalu dari situ...hahahaha...jadi terpaksa la org muda belakang pakcik tolong buangkan!
setelah 3 hari di Madina dan 9 hari di Mekah kami pun berangkat balik. punya la ramai org buat umrah macam org buat haji pulak! di Madinah sejuk berangin, di Mekah panas terik, kering dan berabok. taik hidung pun jadi keras dan berdarah! baru 4 bulan aku tinggalkan Mekah dah banyak berubah. deretan hotel dan kedai depan mesjid melalui pintu Marwah sedang dirobohkan utk memberi laluan pembinaan jalan atau bangunan baru agak nye. kali ni aku lalu pulak makan...breakfast, lunch n dinner sedap jek! mesti berat pun naik ni...aku tak sopping sgt melainkan membeli sejadah tuk kawan2 yg aku belum bagi bila balik haji dulu dan kurma yg noni pesan. tapi kawan aku sal pulak sopping sakan macam tak penah jumpa kedai! dari satu beg dah jadi 4 beg bila balik, dengan 3 guni atau buntil macam ali baba dengan 40 org penyamun tarbus jek!
kali ni banyak peristiwa yg mencuit hati, yg tak sangka2 terjadi dan macam2 lagi...tapi seronok jugak la jumpa kawan2 baru semua nye dari muar. mudah2an persahabatan kami semua akan berpanjangan hendak nye..insyaallah! aku dah sampaikan doa2 yg disuruh oleh kawan2 dan sanak saudara insyaallah mintak2 termakbul la semua nye...Amin!

No comments: