Tuesday, January 27, 2009

Go round the mulberry bush..

Here we go round the mulberry bush..the mulberry bush..the mulberry bush...here we go round the mulberry bush so early in the morrrrning....
Itu la bunyi nursery rhyme yg penah aku nyanyi bersama budak2 tadika bila buat pratikal di dua buah tadika semasa mengikuti kursus Pra Sekolah selama setahun dulu. Tak terfikir langsung macam mana ke rupe pokok mulberry ni atau pada satu hari nanti aku akan menanam nye. Setelah berkecimpong dalam bidang pokok2 temperate bersama kawanku Prof Abdul Wahab Arba'ain baru aku tau yg pokok ni dulu dia dapat dari dalam hutan di negeri kita yg tumbuh meliar bukan di impot dari negeri temperate. Tapi mungkin asal nye dari negeri temperate jugak yg telah dibawa masuk oleh penjajah zaman dulu tapi aku tak tanye dengan lebih lanjut pasal tu. Pokok nye sekali pandang macam pokok bunga raya sebab daun nye serupa.


mulberry bush yg tumbuh sehat dan tinggi depan rumah

Prof kata yg pokok2 ni boleh tumbuh tinggi melepasi bumbung rumah atau setinggi pokok kelapa dan akan berbuah sekurang2 nye 4 kali setahun. Dia akan berbuah lebih cepat dan rendang jika di cantas dahan2 nye. Aku mula menanam 6 pokok mulberry pada tahun lepas di depan rumah luar pagar dan alhamdulillah telah menikmati buah nye yg manis sebanyak 3 kali. Tapi pada kali ni yg terakhir aku mencantas sebelum hari raya haji tahun lepas, buah nye lebih lebat dan besar2 dari yg dulu. Buahnya sebesar ibu jari dan berwarna merah seperti strawberry tapi bila dah masak ia akan bertukar menjadi hitam atau dark purple macam black currant dan tersangat manis boleh dimakan begitu saje atau di kisar buat jus atau masak jadikan jem.






pokok2 mulberry diluar pagar yg tinggi melepasi bumbung garaj setelah dicantas sebelum
raya haji dan terus mengeluarkan buah yg lebat tiap2 sebiji sebesar ibu jari

Batang2 mulberry yg dicantas akan disemai utk dijadikan benih baru. Banyak yg telah disemai tapi banyak jugak yg telah dibagi pd kawan dan sanak sedara. Ia sungguh senang di tanam, hanye semai dalam pasir dan akan mula bertunas dalam masa seminggu. Pokok2 yg ku tanam hanye dibaja sekali dengan baja tahi ayam semasa aku mengubah dari pasu ke laman rumah dan tidak memerlukan penjagaan yg susah dan rumit. Daun nye tak penah aku tengok kena makan serangga. Mengikut Prof, hanye ulat sutera je yg makan daun nye tu la ia dipanggil pokok sutera. Buah nye dimakan, daun nye (pucuk muda) pulak boleh di buat jerok dan rempeyek seperti rempeyek bayam yg kita tengok dipasar2 tani.










pokok2 yg tengah lebat berbuah belum masak utk dipetik. Masa ni buah
akan merasa masam manis mcm strawberry. Bila masak akan menjadi
hitam/dark purple dan sangat manis



pokok yg baru dicantas mula berbunga dan berputek


buah mulberry yg dah masak dan 3/4 masak setelah dipetik. Kalau tak
petik buahnye akan gugur dan busuk ditanah

Aku bercadang utk menanam lebih banyak pokok2 mulberry di keliling rumah dan di tanah aku di Paya Jaras sebagai pagar dari terbiar kosong. Sekurang2 nye tak la nampak semak samun dan berlanskap sikit...

2 comments:

hadiena said...

camna nak dapatkan benih tu.. sy minat nak tanam pokok ni..

Jiwa tani said...

salam
terima aksih atas info muiberry ni