Friday, October 1, 2010

Beraye sakan

Beraye tetap beraye...tangan sakit lain kira! Minggu lepas aku dan Noni pegi beraye ke Muar ngan geng Umrah. Walaupun tak boleh drive lagi, aku dan Noni naik bas dalam 2 jam dah sampai. Sampai pun dah tengahari, jadi aku ajak tuan rumah..Hjh Siah terus makan asam pedas di Jalan Jonid yang terkenal sedap nye. Emmm...memang sedap, di tambah pulak ngan ikan pari bakar cicah sambal asam..menjilat jari dibuat nye! Cuma aku terkilan tak dapat makan botok2 ikan yang penah aku rase pada pertama kali aku ke situ...



rumah Hjh Siah di Parit Sakai Darat

Petang tu Siah bawak aku dan Noni ronda2 di merata pinggir Muar, beraye ke rumah jiran2 lama dia. Hjh Siah pun ibu tunggal yang kematian suami sejak 8 tahun dulu, tinggal di sini bersama anak lelaki bongsu nye yang baru je tamat belajar. Anak2 dia yang lain duk di Shah Alam, dah bercucu 7 orang. Ni kali kedua aku datang bercuti dan bermalam dirumah nye. Kawan2 dia pun ramai yang duk jauh dari kampung tempat dia tinggal, jadi dia kesaorangan nak pegi beraye, anak2 dan cucu pun semua dah balik bila sekolah dah bermula. Lepas pegi beraye, Siah bawak kami pegi berurut di Parit Gambir rumah Mak Timah. Aku urut tangan aku yang terkehel, Noni pulak sakit pinggang, sampai le ke Maghrib baru sudah. Rengan sikit tapi masih sakit. Malam kami tak keluar makan, pasal Siah nak goreng nasik yang dimasak siang tadi, takut terbuang pulak. Wah lepas pose ni selera aku terbukak balik dah...tambahan pulak nasik goreng Siah memang special!
Esok nye kami terus pegi beraye lagi dan pegi berurut sekali lagi tuk aku je...Mak Timah menungku tangan aku ngan garam bukit. Wah lepas tu aku rase ringan sikit bahu dan tangan aku yang sakit tu! Malam nye Siah masak meehoon sup pulak tuk dinner...best nye, banyak sayur dan udang besar! Berselera betul aku dan Noni makan...


open-house di rumah emak Siah bersama adek bradek nye


Esok nye kami dah nak balik tapi sebelum tu, Siah ajak beraye rumah emak nye yang buat open house aritu untuk kawan2, jiran2 dan keluarga mereka. Memang really open air pun, pasal duk makan kat luar, ngan angin yang meniup nyaman, ngan suasana kampung yang dah lama aku dan Noni tak rase bile duk di KL! Sambil menikmati makanan yang lazat...nasi minyak, dalcha, jelatah, ayam kampung masak madu, masakan adek Siah. Kami siap di bekalkan lauk pauk dan nasik bila nak balik, nasib baik kita orang balik ikut Siah yang nak ke Shah Alam rumah anak nye tuk hujung minggu tu, kalau tak susah gak la nak bawak bekal lagi, beg baju lagi, ngan tangan aku camni, tak boleh nak strain kan sangat nanti lagi lambat baik.



Siah dan kawan nye Som




nasik minyak yang sedap sangat...




Noni, Siah, Som dan kaum keluarga Siah menikmati
hidangan di perkarangan rumah


Seronok jugak jalan2 cari makan ngan kawan2 yang kita boleh click, kunjung mengunjung mengeratkan persahabatan kami. Siah pun penah kerumah aku semase kenduri kawin anak aku 3 bulan lepas. Tak sangka penempatan kami sebilik di Mekah semase Umrah bulan April dulu, mencetuskan persahabatan yang makin erat, mudah2an di kekalkan sehingga bila2 insyaAllah!



No comments: