Tuesday, July 27, 2010

Flea Market

Flea market moden

pasar malam di Malaysia



yard/ garage sale di Amerika



flea market di Jerman, Peranchis dan England




car boot's sale di Amerika









Flea market....pasar kutu??!!! Pasai ape di panggil flea market, ade kah penjual atau tempat tu banyak kutu? Atau barang2 yang di jual ade la barang2 lama yang yang dah lapuk, berabuk, dimakan bubuk, anai2, berkutu dan sebagai nye tapi masih boleh dipakai setelah dibersihkan... Mungkin jugak pada ketika dulu ia nye memang begitu di mana pasar atau bazar begitu tumbuh selepas perang dunia pertama dan kedua di Europah. Menjual barang2 terpakai untuk di tukar (barter trade) dan sampai sekarang masih ade lagi flea market di merata Europah, England dan Amerika. Tapi sekarang pelancong2 tak kan melepaskan peluang membeli barang2 antik, buku2 lama dan klasik, lukisan, barang hiasan dan sebagainye dengan harga yang murah atau berpatutan di tempat2 begitu.
Sekarang pasar atau bazar begitu telah dikomersialkan untuk menarik minat pembeli dan pengunjung seperti di Malaysia, pasar2 malam tumbuh bagai cendawan di sekitar kawasan perumahan. Sudah kurang dijual barang2 terpakai tapi lebih kepada barang2 imitation yang jauh lebih murah dari yang original brand. Barang terpakai yang masih dijual ade lah seperti baju terpakai (bundle) dan kasut terpakai. Tak ramai yang suka pakai barang2 terpakai macam tu...Tapi sesekali ade jugak flea market, garage sale, car boot sale di iklankan oleh pihak individu dimane banyak barang2 terpakai yang tak nak dipakai tapi masih elok, dari terbuang atau tersimpan begitu je baik la buat jualan murah. That way you can get rid of your old junks and still earn some money!
Pasai ape aku cerite pasal flea market ni...Pasai anak sedara aku ajak aku jadi vendor menjual ape2 bende yang aku nak jual tak kisah la terpakai ke yang baru ke. First time aku nak join so aku dah pikirkan ape yang aku nak jual. Ade gak barang2 terpakai yang duk menyesak kan setor rumah aku dan juga barang2 yang aku beli tapi tak pakai (memang minat membeli kurang memakai aku ni...). Aku jugak nak menjual pokok2 bunga hiasan yang aku dah tanam dalam bekas2 comel, kueh raya (menantu aku yang buat) dan bermacam2 lagi...Excited jugak buat bende ni, maklum la kali pertama nak menceburi bidang perniagaan! Ewahh! Sesiape yang berminat nak membeli atau saje nengok2 sila la datang ke Flea Market pada 31/7 dan 1/8 2010 di Dataran UMNO Wangsa Maju (sebelah Carefour) dari jam 10 pg hingga 10 mlm. MACAM-MACAM ADAAA.....!!!!

No comments: