Saturday, December 4, 2010

Musim hujan, musim demam..

Boleh di katakan hari2 pun hujan, tak siang, hujan malam...Kain basuh pun tak kering, lembab, sejuk, pastu masam..nak kena basuh balik! Tapi malam tido sedap sikit, nyaman, tak payah pasang ekon, kipas pun selow je..
Musim hujan, sejuk sampai ke tulang, yang tak tahan boleh sempot. Bukan orang je yang sakit demam, tapi pokok2 pun habaih hancus, reput kena hujan. Tapi tak payah la siram pokok bila dah hujan tiap2 hari. Kucing2 aku pun kena demam selsema, sian dia orang, moyok je, tak mau makan, bukan tak mau, tak selera nak makan...2 ekor kena selsema, batuk, sakit tekak, berhinguih...panggil pun tak nyaot! Letak la ape bende lauk depan mulut dia orang, bau pun tak..ni kan nak makan. Sian nye aku tengok..
Kalau bawak ke klinik mesti kena kurang2 80 hengget sekor! Tapi tak kan aku nak biar kan je dia orang camtu kan, tak sanggup aku. Aku bela dia orang dari kecik lagi, dah 3 generation. Dah macam sayang anak2 aku jugak. Dari emak, anak dan dah bercucu pulak. Ni opah dan anak nye yang sakit, si Comei dan si Hitam. Dah demam ni, si Comei yang paling manje ngan aku akan tido sekatil. Sot..sot..dia sedut hinguih, nak tarik nafas, adoiii sian nye dia. Aku pun try le sapu Vicks kat hidung dan leher dia, macam aku buat mase aku selsema le, supaya senang nak bernafas dan boleh le tido..Vicks tu kan berangin, terbatok2 dia. Kena bawak le jugak esok, buat nye melarat...aku jugak yang menangih nanti..

No comments: