Monday, August 2, 2010

Ramadhan datang lagi...



Minggu depan dah nak puasa. Masing2 dah buat persediaan ke nak menyambut puasa ni. Mesti la ramai yang menjawab...Eh dah la, dah beli stok lauk pauk. Dah buat kenduri menyambut puasa. Kat rumah aku ade je tiap2 malam jiran2 yang mengadakan kenduri tahlil, kadang2 satu malam 2 buah rumah sekali! Tu bab kenduri.




Ni bab makan pulak. Dolu2 mase mude, aku dan kawan2 office akan hari2 pegi 'melantak' aneka bende nak puaskan nafsu makan sebelum puasa! Isshh..buruk nye perangai. Ye la tu zaman jahiliah aku, memang suka keluar makan ngan kawan2. Sebelum program JALAN2 CARI MAKAN di adakan, kami la yang mula2 mempelopori nye sebelum TV3! Ngdak2..kari kepala ikan...2 minggu sebelum puasa bergilir2 belanje. Fuuuuhhh!





Bab bazar Ramadhan pulak..huh lagi hebat! Yang paling seronok mase keje ditengah2 pusat bandar Kuala Lumpur. Bile time makan je, berduyun2 orang pegi menziarahi bazar Ramadhan di Jalan Masjid India bersopping, atau look n see dulu sebelum dapat gaji. Bersesak2 la kat situ terutama hari Jumaat, bila orang lelaki pegi ke Masjid, yang pompuan2 nye pakat serbu Jalan Masjid India bersopping sakan! Macam mane aku tau?....sebab aku pun dolu macam tu gak laaa..Bila petang berduyun pulak mencarik pasar juadah, nak tapau lauk pauk, kueh mueh dan sebagainye untuk habuan berbuka mane yang tak sempat nak masak balik nanti.





Bab puasa ganti macam mane??!! Hah kan ramai yang terkedu bile tanye puasa ganti...tak kan la nak bagi alasan yang macam2. Dari bulan Shawal tahun lepas hingga nak masuk Ramadhan tahun ni, satu hari pun tak dapat ganti? Isshhh3...takpe masing2 jawab la esok ye, kubo masing2 kan...Well, who am I to judge other people, Im not perfect myself!





Ape2 pun, aku nak ucapkan selamat menyambut puasa kepada semua kawan2 blogger yang berugama Islam, semuga kita diberi kesihatan yang baik supaya dapat melaksanakan puasa sebulan di bulan Ramadhan dan dapat menunaikan solat terawih serta mendapat keberkatan dalam amalan kita. InsyaAllah..Amin!


3 comments:

ManTalib said...

Selamat berpuasa Hajjah...mudah2an diberkati amalan2 di bulan yg mulia ni

Pak Abas said...

Selamat menyambut puase cik hajjah semoga dpt menjalani ibadah puase dgn baik

p3chandan said...

Tima kasih Man, Pakcik Abas..selamat berpuasa jugak saye ucapkan, mudah2an kita dapat berkat dari amalan kita dibulan yg mulia ini, insyaAllah...