Monday, November 1, 2010

Bersantai di tepi pantai

Bersantai di bilik tidor...

bilik tidor yang selesa dan nyaman untuk kami berehat...

Balik dari Batu Kikir, berehat 2,3 hari, pada hari Rabu aku berjalan pulak ngan Noni menuju ke Pulau Pangkor naik bas. Jam 1.30 tengahari kami sampai di Lumut, terus mencarik makan dan kemudian naik feri ke Pangkor. Dari Jeti Pangkor kami naik bas mini (van) menuju ke Pangkor Island Beach Resort (dulu di panggil Pan Pacific). Wah best nye dapat bersantai di tepi pantai! Sebenor nye aku dapat discount voucher untuk 3 hari 2 malam termasuk sarapan pagi 2 hari. Kalau tak, memang la tak mampu nak bercuti2 di situ, maklum la hotel 4 bintang!...sekurang2nye dapat la discount 1/4 dari harga asal...jadi la, sape nak bagi kan? Aku dapat 4 voucher, satu aku bagi kat anak dan menantu untuk dia orang gi honeymoon...hehehe..

Malam Rabu ade lah Malaysian Night kat hotel tu. Hidangan buffet di sediakan di tepi kolam renang, Western dan local food ade lah menu nye. Rata2 pekerja mereka terdiri dari orang Melayu dan Filipino yang fasih berbahasa Melayu. Sambil menikmati hidangan makan malam, kami dihidang kan jugak hiburan tarian kebudayaan Melayu disudahi dengan joget lambak bersama pelancong2 luar negeri yang terdiri dari orang Sweden, Jepun, India dan Hong Kong. Kami dua orang je orang Melayu...

Keesokan hari nye kami ke pekan Pangkor untuk nengok2 dan membeli belah ape yang patut seperti ikan bilis, ikan masin, udang kering dan sebagai nye. Kami juga nengok2 ikan dan hasil laut segar di situ yang jauh amat murah. Kami terkejut bile sekilo ketam bunga yang sedang, hanye la 5 hengget je! Best nye kalau dapat bawak balik atau dapat masak kat hotel ke...

ni bahgian pekan Pangkor yang lama...di sini banyak kedai2 Melayu dan sebuah mesjid.
Lepas menapau kueh cucoq udang kuah kacang dan goreng pisang, kami balik ke hotel, nak makan tenghari masih kenyang makan breakfast pagi tadi, jadi kueh tu kami buat
minum petang dalam bilik...sambil duk bersantai di balkoni mengadap ke laut...

dah petang kami pun bersantai di tepi pantai menikmati keindahan
matahari turun...tu Noni tengah renung ape ngtah!

cantek...

Tiap2 petang ade sesi Feed the Hornbills dimane burung2 ni dan jugak burung merak di beri makan buah2an...sangatlah jinak, walaupun kami datang dekat dia orang tak terbang pun.

haah..ni la pokok tempat dia orang bertenggek sambil menikmati
hidangan buah2an di petang hari...

ni permandangan dari balkoni ke bawah dari bilik kami di tingkat 2..

di tepi kolam renang

Noni berehat di tepi kolam sebelum menikamati hidangan buffet di
tepi kolam

permandangan dari kolam ke bilik kami yang sebelah kiri..

Monkey Bar sebelah kiri jembatan...nape panggil monkey bar pun
aku tak tau, tapi memang banyak monyet pun bile pagi, kami
dinasihatkan kunci pintu bilik tepi balkoni pasal dia orang pandai bukak
pintu dan masuk mencari makanan...

Kalau nak jimat duk situ, Noni kata, baik la bawak magi atau biskut ke, sebab makanan ala carte di restoran sangat la mahal nye! Buffet dia pun dah 65 hengget +++.Jadi kami pulun habih la bile time breakfast..kan free...hehehe...Transport pun mahal gak kalau nak berjalan2, naik mini bas tu 20 hengget sorang pegi dan balik!..pada hal tak sampai 10 minit dah sampai tempat yang kite nak pegi, kan pulau nye kecik je...Kalau nak sewa keta, 80 hengget ke atas sehari, mahal gak tu. Tapi perkhidmatan feri pihak hotel sedia kan pegi dan balik terus je ke jeti tepi hotel. Tapi tempat nye memang klasss gituuu! Untuk orang gi honeymoon ok le...